tiistai 1. marraskuuta 2011

Tekniikka on hieno asia!

Niin se vaan on. Joka päivä käytämme erilaisia teknisiä laitteita itsemme sivistämiseen, ajankuluksi, yhteydenpitoon, työntekoon, huvitteluun tai johonkin muuhun vastaavaan liittyen. Joka lyylillä ja tyypillä on taulu TV, johon on kytketty vähintään nauhoittava digiboxi, dvd-soitin, kotiteatteri ja jonkinlainen PlayStation, X-box, Wii tai muu ajanviete härveli. Lisäksi lähes kaikilta löytyy nykyään läppäri (PC on niin old school) internetyhteydellä tietenkin, vähintään värinäytöllinen kameralla varustettu kännykkä (tunnetko jonkun, jolla vielä nykyään on musta-valko näytöllä varustettu känny?), mp3-soitin, digipokkari ja autossa (tai kännykässä) navigaattori. Aikaansa seuraavilla on tietenkin lisäksi iPad, uusin mahdollinen älypuhelin, murtohälyttimiin asennettuna kotivahti, digijärjestelmäkamera, keittiössä induktioliesi ja integroitu espressokeitin... Hups, meinasin ihan unohtaa, autossa peruutustutka. Mitäköhän vielä jäi mainitsematta...

Pakko se on myöntää, että on meidän elämä helpoksi tehty ja varmasti meistä kukin huomaa olevansa enemmän tai vähermmän riippuvainen ainakin jostakin näistä laitteista. Meistä monikaan ei edes tarvitse uusimpia hittituotteita, mutta uudet innovaatiot markkinoidaan niin hienosti, että omistamme tuotteet jo ennen kuin ehdimme kyseenalaistaa hankinnan tarpeellisuuden. Olemme niin tottuneita siihen, että tämä tekniikka on käytettävissämme ja aina käden ulottuvilla, että kyllä menee pasmat sekaisin, kun yhtäkkiä huomaa, että joku asia ei toimi. Meille kävi näin viikonloppuna. Meillä on Soneran liikkuva laajakaista fiksunetti paketilla, ja voi tsiisus sitä polemiikkiä mikä syntyi, kun puhelimeeni tuli sunnuntai aamuna teksitiviesti, jossa luki kutakuinkin näin: Hei, liikkuvaan laajakaistaanne kuuluva kuukausittainen tiedonsiirtomäärä on käytetty ja nopeutenne on hidastettu. Halutessanne voitte ostaa lisänopeutta hintaan 1,89 € osoitteesta www.sonera.fi/omatsivut. Nopeutenne palautuu ennalleen 3.11.2011 uuden laskutusjakson alkaessa.

Huomatkaa kuinka pitkä pätkä tuli tekstiä, ennenkuin pääsin edes asiaan! Heh, tyypillistä, äitini varmaan alkaa huomata, että olen ehkä sittenkin perinyt tapani tarinoida isältäni; aina pitkänkaavan mukaan..... :)

Kyllä. Elämme tekniikan maailmassa. Siksi kysynkin, miksi en voinut ostaa lisänopeutta vain vastaamalla Soneran niin ystävällisesti minulle lähettämään viestiin sanoin Kyllä kiitos!!!!! Tai vaikka lähettämällä tekstiviestillä sanan "lisänopeus" numeroon X? Arvaatkaa kuinka kauan noiden Soneran kevyiden omien sivujen auki saaminen kesti kun meidän nopeus oli hidastettu? No se kesti KAUAN! Ja kaiken hyvän lisäksi, kun vihdoin sain kirjauduttua omille sivuille, älysin, että nämähän ovat mun kännykkäliittymän omat sivut, eikä tietenkään ton nettitikun sisällä olevan sim-kortin sivut (tätä mokaa en toki pysty kääntämään Soneran syyksi... Demit!). Ja arvatkaapa kuinka kauan sillä pirun hidastetulla yhteydellä kesti löytää tieto, että voin pankkitunnuksillani kirjautua palveluun, jossa voin hallita kaikkien liittymieni ominaisuuksia? KAUAN! Ja taas se hiiren nuolikursori muuttui sellaiseksi pyöriväksi renkulaksi, joka tarkoittaa, että tietsikka miettii ja miettii, yrittää ja yritää mutta kun mitään ei tapahdu niin ketuttaa ja ketuttaa!!!! Siinä se kursori vaan pyöri ja pyöri näytöllä kuin sateliitti radallaan kun yritettiin sillä vuoden -95 huippunopeutta muistuttavalla tiedonsiirtonopeudella kirjautua sinne palveluun. Että voi pienen ihmisen hermoja kiristää!!!! Isiä kiristi, kun AutoCAD Architecture ei toiminnut halutulla spiidillä, poikia kiristi, kun toinen olisi halunnut piirtää ja toinen olisi halunnut syliin ja äitiä kiristi, kun kaikki äidin elämän miehet, omaa isiä lukuunottamatta, oli enemmän tai vähemmän kireinä.


Niinpä. Tekniikka on hienoa tasan niin kauan, kun se palvelee meitä nöyrästi, takkuilematta ja mukisematta. Mutta auta armias jos se alkaa meille päin naamaa vinoilemaan niin johan menee ainakin Mäkisen perheen päivä ihan pilalle!!! Miltäköhän tuntuisi, jos tulisi viikon mittainen sähkökatkos? Ei TV:tä, ei tietokonetta, ei kännykkää kun ei voi ladata akkua, ei hellaa, ei uunia, ei mikroa, jääkaappikaan ei palvelisi...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti