torstai 29. syyskuuta 2011

Facebook ja luopumisen tuska?

Olen jo pitkään pohtinut mitä Facebook minulle oikeastaan enää tarjoaa.... En keksi muuta vastausta, kuin että ajantuhlausta, ei ajanvietettä vaan -tuhlausta. Kun vuonna 2007 liityin kyseiseen ajantuhlauslaitokseen, liityin siihen saatuani kutsun tulla katsomaan ystäväni hääkuvia. Silloin sieltä löytyi aika harva ystäväni, ja pitkään se olikin vain yksi palvelu muiden joukossa, johon olin kirjautunut vain jonkin yksittäisen, kertaluontoisen asian vuoksi. Sitten Fb:stä tuli hittijuttu ja esikoisen päiväunien ajan saatoin lukea palvelusta, mitä kavereille kuuluu. Siis kyllä on hienoa, kun ei tarvitse enää nähdä ihmisiä lainkaan, kun kaikkien sukulaisten, ystävien, tuttavien, kavereiden kaverien ja niiden ärsyttävien ihmisten joiden kohdalla et kehdannut ohittaa kaveripyyntöä, kuulumiset voi lukea kätevästi kotoa omalta näytöltä, tai vaikka mobiilipalvelusta bussimatkalla töihin, KÄ-TE-VÄÄ! Nyttemmin Fb:n käyttöni on huomattavasti vähentynyt, joskun laitan sitä kautta viestejä sellaisille kavereille joiden sähköpostiosoitetta minulle ei ole tai jotka tiedän saavani Fb:n kautta nopeasti kiinni ja silloin tällöin käyn kyttäämässä sieltä tuttjen tilapäivitylsiä juorujen järisyttävien uutisten toivossa, en koe Fb:n tarjoamaa muuta sisältöä minulle kovinkaan tärkeäksi.



Luulen, että osalla ihmisistä on jo jonkin aikaa ollut fb-ähky. Muuta selitystä en keksi sille, ettei kukaan niistä ihmisistä, joiden kuulumiset minua oikeasti kiinnostavat, enää päivitä profiiliaan edes viikottain, ennen se päivitettiin joka päivä... Lisäksi olen omalla kohdallani huomannut kuinka ilahduttavaa on, jos joku ystävistäni soittaa minulle ihan vain turistakseen kuulumisia, ilman mitään pyyntöä, ilman kiirettä, ihan vaan turistakseen niitä näitä. Vasta nyt olen itse ymmärtänyt että myös minä voin käyttää aikani arvokkaammin kuin fb:tä selaillen ja ilahduttaa ystävieni päivää soittamalla heille. Kuinka vanhanaikaista, mutta niin mukavaa! On Fb:ssä hyvätkin puolensa, sain juuri mukavan yhteydenoton yliopistoaikaiselta ystävältäni, josta en ollut kuullut vuosiin, joten jotain mukavaa vaihteeksi silläkin rintamalla.

Nyt Facebook on yksi suurimmista sähköisistä medioista, kanava, jossa mainonnan mahdollisuudet ovat rajattomat. Ja kuinka paljon meitä käyttäjiä siellä nyt on, olikos se noin 800 miljoonaa? Eli mikä se Fb nykyään onkaan? Se on täysin tuotettu mainoskanava, jossa mainostilaa voidaan myydä yrityksille sillä argumentilla, että yrityksellä on mahdollisuus vallata 800 miljoonan käyttäjän huomio. Mikä mahdollisuus!!! Kuten tänä aamuna Mtv3:n aamutelkkarissa joku asiantuntija sanoi, meistä käyttäjistä on tullut se tuote, jota yrityksille myydään. Ja taas joku jossain rikastuu, tienaa satoja miljoonia muun muassa minun ja sinun kustannuksella. Huomenna Facebook kokee muodonmuutoksen, jota minä vastustan jo etukäteen. Fb profiili tulee 29.9.2011 käyttöönotettavan Timeline ominaisuuden mukaan muuttumaan niin, että käyttäjille luodaan sellainen tunne, että "Fb" tietää meistä enemmän kuin "me itse". Tällä pyritään tietenkin vaikuttamaan ihmiseen tunnetasolla ja tuottamaan yrityksille syvällisempää sisältöä meistä, joihin he markkinointinsa kohdistavat.

Itse en tiedä, haluanko olla mukana tässä pyörityksessä, jossa minulta ei kysytä miten haluan Fb:hen laittamaani sisältöä julkistettavan, joten....  Poistin tänä aamuna Facebookista lähes 300 valokuvaa. Aion poistaa melkein kaikki loputkin kuvat, mutta aamulla se umpikiero piru olkapäälläni loihti ylleni suuren luopumisen tuska pilven ja esti minua toimimasta välittömästi. Kerron tämän tässä nyt siksi, ettette ihmiset ihmettele, miksi joitain kuvia, joihin olen teidät "täkännyt" ei enää löydy.

En ymmärrä miksi kaikesta siitä huolimatta, että Fb muuttuu jatkuvasti käyttäjien mielipiteistä riippumatta, täysin niistä piittaamatta ja niitä kysymättä koen Fb:n suhteen niin suurta luopumisen tuskaa, että en yksinkertaisesti pysty poistamaan profiiliani kokonaan. Ilmeisesti se pieni tirkistelijä minussa haluaa väen vängälläkin lukea niitä puolituttujen juttuja sieltä naamakirjasta jatkossakin. Kuitenkin, kehotan teitä ihmiset seuraamaan Fb:n ympärillä pyörinyttä uutismylläkkää esim TÄÄLTÄ, jotta tiedätte mitä tuleman pitää!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti